Tuesday, May 18, 2010

Gula Habis???

Salam semua. kali ni aku nak buat entry pasal isu gula yang tak cukup kat pasaran. pagi tadi aku ade terbaca pasal kisah gula tak cukup ni kat paper. menurut ape yang paper tu tulis, negeri-negeri yang kat pantai timur yang agak terjejas dengan masalah ni, sampai orang-orang kat Kelantan kena seludup gula dari Thailand, sampai macam tu sekali. Agak-agak kenapa boleh timbul masalah ni yer?? dan satu lagi, kenapa dekat pantai timur je?? ada sesetengah orang cakap sebab pekedai sorokkan bekalan gula, nak tunggu harga naik baru nak jual. tak tahu la betul ke tak, tapi kalau betul la macam tu, harap-harap pekedai berhentilah buat macam tu yer. itu dah kire tak jujur namenye tu, free-free je dapat dosa. berniaga memanglah untuk dapat untung, tapi buat ape dapat untung besar tapi tak berkat, tak kemana jugak akhirnya. kesian kat pengguna-pengguna macam kami ni, nak minum air ber'flavour' pun susah, kena jimat-jimat. tu belum kire makcik-makcik yang cari rezeki dengan buat kuih, mesti terjejas diorang punye income. semalam, masa adik aku pergi kedai, dia cakap harga gula kat kedai RM 2.00 sekilo. Mahal tuu.. tapi kalau tak silap aku, harga siling gula RM 1.65 je, tak boleh jual lebih daripada tu, correct me if i'm wrong. Aku rasa untuk masalah ni, harap-harap kerajaan kalau boleh cepat-cepatlah selesaikan masalah ni. kalau makin lama masalah ni, makin susahlah kami rakyat jelata nak hidup sebab gula tu kan keperluan harian.




Gula oh gula

No comments: