Monday, August 30, 2010

Merdekakah Kita??

Hari ni, 31 Ogos 2010, genap 53 tahun negara kita bebas daripada penjajahan oleh kuasa-kuasa barat. hampir seluruh tempat dalam negara Malaysia ni yang meraikannya dengan penuh gembira dan syukur. setelah lebih empat abad kita dijajah, akhirnya kita berpeluang untuk mentadbir negara dan tanah air kita sendiri. sememangnya kita patut bersyukur dengan nikmat kebebasan yang kita miliki sekarang, tapi persoalannya, apakah kita sekarang sudah pun merdeka dalam erti kata yang sebenar??

Apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan merdeka? adakah merdeka itu bermaksud kita sudah bebas daripada penjajah tanah air kita semata-mata? ataupun merdeka itu mempunyai skop maksud yang lebih besar? setiap orang mempunyai tafsiran yang sendiri tentang makna kemerdekaan dan kebebasan.

Sekarang, cuba kita renung kembali tentang perkara perkara yang berlaku di sekeliling kita dan cuba kita kaitkan dengan perkataan 'merdeka'. adakah gejala negatif seperti buang bayi, lumba motosikal haram, sumbang mahram, seks bebas dan segala jenis macam lagi membuktikan bahawa kita telah merdeka? bebas melakukan apa sahaja?





Buang bayi. Inikah yang diharapkan daripada kemerdekaan?







Rempit. Wajah pemimpin negara pada masa hadapan?






Sedarkah kita bahawa kita sebenarnya masih lagi belum merdeka sepenuhnya. kita sebenarnya masih lagi dijajah, walaupun bukan dari segi fizikal, tapi dari segi pemikiran dan budaya hidup seharian, kita masih lagi terikut-ikut dengan budaya yang dibawa penjajah dari barat. bermula daripada cara berpakaian remaja-remaja sekarang yang semakin liar hinggalah kepada cara pemerintahan negara, semuanya membuktikan kita masih lagi dijajah tanpa kita sendiri sedari. renung-renungkanlah.....


1 comment:

Unknown said...

31 Ogos... hari merdeka atau hari kebangsaan??